In de training en coaching vanuit de benadering The Undefended Leader gebruiken we oefeningen visual landscaping om jezelf te verbeelden als een landschap en hiermee te kunnen werken. We noemen dit ook wel ‘zelfgeografie’.

Het is een manier om door de verbeelding van jezelf als landschap stil te staan bij jezelf en jouw interactie met anderen. Het krachtige van visual landscaping is dat het onbewuste wordt ingezet als een bondgenoot in plaats van bang te zijn voor je onbewuste. Visual landscaping gebruiken we als een vorm van meditatie, in het vertrouwen dat God aanwezig is.

Doe de oefeningen op een rustig moment. De meeste oefeningen duren niet lang, zo’n 5-8 minuten. In de oefeningen word je meegenomen door een (Engelstalige) stem. Alle oefeningen beginnen met ontspanning door aandacht te geven aan je lichaamshouding en ademhaling. Laat je meenemen door de stem en laat gebeuren wat er op dat moment gebeurt.

Het kan gebeuren dat het je de eerste keren niet goed lukt om je een landschap voor te stellen of dat er iets uitkomt dat je niet verwacht. Dat is niet erg. Probeer te accepteren wat er gebeurt en blijf jezelf de tijd en de ruimte geven om jezelf te verkennen en nieuwsgierig te zijn.

We raden aan om je eerste oefeningen te bespreken met een coach. Hij of zij kan je op weg helpen om te herkennen wat er gebeurt in je landschap en hoe je ermee kunt werken. Je kunt de oefeningen blijven herhalen als verrijking. Zo kan visual landscaping een waardevolle manier worden om stil te staan bij jezelf en bij je interactie met anderen, in de aanwezigheid van God, onze Schepper en Verlosser.

Je vindt de oefeningen via deze link (klik indien nodig het icoontje Adobe Flash aan, rechts op de site). Begin met de eerste oefening ‘Constructing your landscape’. Vervolgens kun je de oefening doen van het leiderschaps ego, waarin je je het meeste herkent. Daarna kun je andere oefeningen kiezen.

Overzicht van de oefeningen

1. Constructing your landscape

2. Exercise for definers


3. Exercise for adapters
4. Exercise for defenders
5. Exercise for shapers
6. Exploring strong and weak landscape
7. Exploring your relationship with significant others
8. Managing conversations with difficult people
9. Managing your boundary
10. Handling anxiety
11. Meditating on the presence of God
12. Remembering your journey of formation
13. Responding to needs around you
14. Responding to success and failure in your life
15. Truth telling and decision making